3.5.13

Tarinasta elokuvaksi/Mirjami Hyttinen

Miten tarinasta voi tehdä elokuvan? Mitä elokuvan tekemiseen tarvitaan? Mistä löytyy näytelmää kannattava jännite? Näihin kysymyksiin etsivät lukion ykkösluokkalaiset vastauksia yhtenä harmaana huhtikuun päivänä. Jokainen oli saanut tehtäväksi kirjoittaa itselleen muistiin jonkin oppimiskokemuksen, esimerkiksi miten opin uimaan tai miten opin vaihtamaan autonrenkaan.

Luokka oli jaettu seitsemään kolmen neljän hengen ryhmään, joista jokainen työsti yhden elokuvan iMoviella jonkun ryhmäläisen oppimiskokemuksesta. Nyt emme käyttäneet valmista traileria, vaan jokainen loi oman projektin. Osa työsti elokuviaan erillisistä still-kuvista, osa liitti siihen elokuvaa. Monet käyttivät Keynote-ohjelmaa, jonka avulla tuottivat välitekstejä kuvaan. Jotkut käyttivät välitekstejä kertojana.

Meillä on aikaa projektiin 150 minuuttia. Tuossa ajassa syntyi seitsemän hauskaa pientä elokuvaa, joiden synnyttäminen vaati näytelmien tekoa, kuvaamista, musiikin etsiskelyä ynnä muuta. Elokuvien aiheita olivat kertotaulun oppiminen, laskemaan oppiminen, pikku-Paavon kävelemään oppiminen, pikku-Jasminin oppiminen solmimaan kengännauhoja, mopolla ajamaan oppiminen, pyörällä ajamaan oppiminen ja lukemaan oppiminen. Luomisen ilo ja innostus oli käsin kosketeltava. Tuntien lopuksi katsoimme elokuvat ja arvioimme niitä. Oppilaat myös kirjoittivat moodlen keskustelualueelle jotain siitä, mitä olivat oppineet. Esimerkiksi tällaisia asioita sanottiin:

- Opin elokuvan tekemisestä sen, miten kuvia saa elostettua musiikilla ja pienet videonpätkätkin ovat mielenkiintoisempia musiikin kanssa. Ryhmätyönä tekeminen opetti minulle, ettei aina tarvitse työskennellä omien parhaiden ystäviensä kanssa, vaan hommat onnistuu jokaisen kanssa.

- Elokuvan tekemisestä opin, että tulee rytmittää kuvien ja videoiden pituuksia, sekä välilehdillä voi korvata puhutun juonen. Myös tehosteiden käyttö on tärkeää.

- Elokuvan tekeminen oli hauskaa puuhaa, kun sai käyttää mielikuvitusta kuvakulmien ja kohtausten keksimisessä. Saimme elokuvaan juonen näkyviin ja näytteleminen oli onnistunut. Elokuvan tekemiseen tarvitaan paljon materiaalia ja sen kokoaminen vie yllättävän paljon aikaa.

- Elokuvan tekeminen sujui hyvin ja koko ryhmä oli mukana sen tekemisessä. Elokuvan tekeminen vie aikaa ja ennen kuvaamista täytyy suunnitella mitä tekee. Näyttelemiseen täytyy eläytyä ja uskaltaa eläytyä. Ryhmätöissä on tärkeää, että jokainen tekee jotain ja myös toisten täytyy muistaa antaa toisillekin mahdollisuus osallistua.


- Filmin tekemiseen tarvitsee aikaa ja suunnitelman lopussa tulevat inspiraatiot ja innovaatiot ovat parhaimpia ja tuovat teokseen väriä. Kuvakulmat sekä ääni vaikuttavat kovasti.

Olin erittäin tyytyväinen oppilaitteni luovuuteen ja kekseliäisyyteen. Samassa tehtävässä opittiin monenlaista: näyttelemistä, ryhmätyötaitoja, draamaa, kuvankäsittelyä, elokuvantekoa ja kirjoittamista. Elokuvan tekeminen antaa myös tarkemmat silmät, kun katsoo toisten tekemiä filmejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti