21.4.13

Lisättyä todellisuutta ja QR-koodeja

Viime viikon torstaina lukiolla vieraili joukko senioreja kuulemassa iPadin opetuskäytöstä. Kerroin heille, kuinka hauskaa työnteko nykyään on, kun saa lähes päivittäin ahaa-elämyksiä oppiessaan uutta. Toivottavasti lapsellinen innokkuuteni tarttui muutamaan heistäkin, sillä verkkolehtemme jutun otsikkoa lainaten 'Ipad sopii eläkeläisellekin".

Viime viikolla testasin Aurasma-nimistä appsia, jolla sai rahan laulamaan, tai ainakin soittamaan Euroopan hymniä. Lisätty todellisuus on ollut minulle terminä tuttu, mutta koskaan aikaisemmin en ollut testannut sitä käytännössä. Kerrankin reksillä oli näyttää opiskelijoille jotain, mitä he eivät olleet aikaisemmin nähneet! Hieno tunne!! :) En kyllä yhtään tiedä, mihin tätä Aurasmaa, tai lisättyä todellisuutta yleensä, voisi opetuksessa käyttää, mutta eiköhän sekin joskus selviä.

QR-koodit ovat kiinnostaneet minua jo kauan. Minusta on aivan fantastista, kuinka paljon tarinaa saa piilotettua pienen mustavalkoisen ruudun sisälle! QR-koodien hyödyntämisestä liikuntatunneilla olen nähnyt monta hienoa esimerkkiä ja nyt jääkiekko-opettajamme onkin alkanut suunnitella kesäharjoitteluohjeiden jakamista koodeilla. Huomattavasti visuaalisempaa, kuin pelkkä nettilinkki, josta opiskelija voisi käydä katsomassa tietyn harjoitusliikkeen ohjeet. Facebookissa näin toisen upean esimerkin: nuottien vieressä olevista koodeista opiskelija voi käydä kuuntelemassa, miten tietty rumpu-, kitara- tai lauluosuus pitäisi mennä. Erittäin havainnollista!

Ensi viikko on Lukuviikko ja vietämme sitä lukiolla esittelemällä omia lukukokemuksiamme. Yksi lempikirjoistani on Liza Marklundin Gömda - Uhatut, toinen Dan Brownin Da Vinci-koodi ja kolmas Sofi Oksasen Puhdistus. Kaikki kirjat aion esitellä yhdistelemällä kuvaa, tekstiä ja ääntä. Uhatut-kirjasta teen QR-koodin, jonka skannaamalla opiskelija pääsee kuuntelemaan Liza Marklundin haastattelun kyseisen kirjan herättämästä kohusta, på svenska tietenkin. Da Vinci koodin voisin linkittää vaikkapa Wikipedian Graalin maljaan tai Magdalan Mariaan ja Puhdistus-kirjan tarinasta tehdyn elokuvan traileriin, vaikka kirja aivan karmaisevan raaka elokuvana olikin.

Muutaman viikon kuluttua on aika summata lukukauden aikana opittu. Pitäisiköhän järjestää "Näytön paikka", päivä, jonka aikana opiskelijoiden tulisi tehdä tuotos, jossa he osoittavat osaavansa mm. a) käyttää laitetta tiedonhakuun (myös PLE huomioiden!) b) tuottaa laitteen avulla ääntä, kuvaa ja tekstiä sekä näiden yhdistelmää c) jakaa tuotoksen muille muutamalla eri tavalla. Hyvä idea? Kilautanpa kollegalle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti