12.4.13

Tiedon rakentamisen askeleita/Mirjami Hyttinen

Ipadien tulon myötä olen yrittänyt ottaa askeleita enemmän opiskelijan oman tekemisen suuntaan. Pyrkinyt vähentämään tiedon jakamista ja lisäämään omaehtoista työskentelyä, jota langaton netti ja kaikilla olevat laitteet helpottavat huomattavasti. Moni teoria-asia näyttää menevän perille paremmin, kun käytännön tehtävässä ensin huomaa, mihin tietoa tarvittaisiin. Siis tekemällä oppimista – ihan samoin kuin opettelen itsekin. Noloa tunnustaa, mutta en jaksa lukea ohjelmien käyttöohjeita. Opettelen kokeilemalla.

Tyylikausista oli äidinkielen 5-kurssilla moodlessa valmiit diat, joten annoin opiskelijoille tehtäväksi tehdä iMovie-ohjelmalla esityksen omasta tyylikaudesta. Jokainen ryhmä sai lopulta tuotoksen aikaan. Oppimisen kannalta tehtävä ei ehkä ollut paras mahdollinen. Silti iMovie –ohjelmalla sai helposti aikaan pienen tarinan. Vastaisuudessa hyödynnän ohjelmaa toisella tavalla, tarinoiden tekemiseen, ei teoria-asian esittämiseen. Tyylikausia opiskeltaessa opiskelijat kirjoittivat myös oppimispäiväkirjaa lähinnä Pagesilla. Pyrin tunnin lopussa tai kotona tehtävällä oppimispäiväkirjalla siihen, että asioita tulisi myös painettua mieleen ja ilmaistua omin sanoin; tavoitteena oli sekä oppia kirjoittamaan paremmin että muistamaan eri tyylikausiin liittyviä asioita. Asiat eivät valitettavasti siirry suoraan näytöltä muistiin ilman vaivannäköä.

Oppilaat työstivät esityksiksi uskonnon oppikirjan kappaleita ja lisäaineistoja ryhmätöinä Keynotes-, Pages- ja mind mapping –ohjelmilla. Itse olen ihastunut mind mapping –ohjelmaan, jolla saa visuaalisesti kauniita miellekarttoja. Saatan ottaa kuvan miellekartastani ja sitten siirtää sen Explain Everythingiin, jossa voin muokata karttaani kynällä ja tehdä siihen merkintöjä. Kirkkohistorian ja tyylikausikurssin samanaikaisuus edisti kurssien sisältöjen integrointia.

Ipadit ovat vähentäneet paperin käyttöäni, mutta vielä en ole päässyt siihen, että kommentoisin kaikki tekstit sähköisesti. Monisteita en juuri enää jakele. Vain joistakin lyhyistä teksteistä olen toistaiseksi antanut sähköisen palautteen. Pitemmät tekstit tulostan vielä ja korjaan paperilla, sillä en saa ruudulla olevasta tekstistä kokonaiskuvaa. Vielä. Ehkä vielä opin senkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti