12.4.13

Ruotsia iPadeilla

Tammikuisten BETT-messujen jälkeen olen alkanut käyttää kaikkien kurssien oppimisympäristönä iPadin omaa iTunesUniversityä. Ympäristö toimii materiaalin säilytys- ja jakopaikkana todella hyvin, eikä esimerkiksi lisämateriaalia tarvitse jakaa papereina,sähköpostin liitetiedostoina tai pilvipalvelussa erikseen enää ollenkaan. Ympäristö on kirjamaisen ulkonäkönsä vuoksi nätti ja selkeä käyttää. Omassa käytössäni i2U korvaa Moodlen täysin. Koska ympäristö on iPadissa yhden näpäytyksen takana ja kurssimateriaali kirjana hyllyssä, käyttökynnys on todella matala. Moodlen kanssa oli jatkuvasti päivityshäiriöitä ja kirjautumisongelmia, eikä alusta visuaalisestikaan ollut kovin innostava. Varsinainen oppimisympäristö i2U ei kuitenkaan ole, sillä se ei toimi vuorovaikutteisesti, tai ainakaan en itse osaa sitä vielä niin käyttää. En ole toisaalta kokenut tätä ongelmaksi,sillä blogit, Google Drive, Facebook ym. sosiaalisen median alustat kyllä tulevat apuun siinä kohtaa, kun tarvitaan kirjallista yhteistoimintaa.

Sovelluksista kursseilla on käytössä ainakin Pages, Keynote, Notability, Explain Everything ja Dragon Dictation. Myös Speak it!-sovellusta olemme testanneet. Pilvipalveluna käytämme Dropboxia, jonne opiskelijat luovat jokainen oman kansion kurssin palautustehtäviä varten. Koska minut on kutsuttu kansion käyttäjäksi, pääsen käsiksi sinne jaettuihin kirjoitelmiin yms. palautustehtäviin. Pagesilla laaditut ja pdf-tiedostona jaetut kirjoitelmat kommentoin sekä kirjallisesti että suullisesti Explain Everything-appsilla ja palautan takaisin yhteiseen Dropbox-kansioomme. Vihaisen punakynämerkinnän sijasta opiskelija saa merkintöjä selvittävän, henkilökohtaisen ja kannustavan suullisen palautteen.

Kurssin kielioppiasioista olen tehnyt diaesitykset Keynotella. Koska Flipped learning kiinnostaa minua kovasti, olen nauhoittanut diaesityksiin suulliset ohjeet ja julkaissut ne YouTubessa. Tällä hetkellä minulla on valmiina kymmenkunta kielioppivideota. Jos opiskelija ei jaksa kuunnella videoitani, hän voi opiskella asian mistä tahansa kirjasta, tekemistäni dioista tai jostakin itse hyväksi havaitsemastaan muusta lähteestä. Tunneilla ei kuitenkaan enää käydä läpi sääntöjä, vaan tehdään harjoituksia ja pyritään käyttämään aika muuhun, kuin tiedonsiirtoon.

Suullisia harjoituksia teemme Dragon dictationin avulla. Opiskelijat testaavat ääntämistään lukemalla tekstinpätkiä tabletille: hyvän ääntämisen laite ymmärtää, huonolla saa aikaiseksi siansaksaa. Olemme kokeilleet myös FaceTimea puhelinkeskusteluiden simuloinnissa. Ajatuksena hyvä, mutta testauskerralla koulun verkko ei tykännyt kolmestakymmenestä yhtäaikaa soitetusta puhelusta. Nopeampaa oli soittaa vanhanaikaisesti penaali korvalla selin olevalle parille. Lisämateriaalina olen käyttänyt mm. ruotsalaisia kurssin aihepiireihin liittyviä blogeja ja nettisanomalehtiä.

Tällä viikolla alkaneella seiskakurssilla käytämme edellisten lisäksi Explain Everything-appsia kurssin aiheisiin liittyvien blogien ja lehtiartikkelien käsittelyssä. Yo-vihkoja työstämme Notabilityllä, koska en raski ladatuttaa opiskelijoille maksullista Good Readeriä, joka voisi toimia tässä puuhassa paremmin. Sosiaalisen median työkaluista testaamme blogin kommentointia helsinkiläislukiossa työskentelevän kollegani kanssa. Hänen oppilaansa kirjoittavat, minun kommentoivat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti