22.9.14

Uusi vuosi, uusi hanke, uudet opiskelijat

Tänä syksynä aloitimme jälleen 25 uuden nuoren kanssa iPadien käytön harjoittelemisen opiskelun työvälineenä. Viime vuosista poiketen, emme järjestäneetkään iPadin ja eri sovellusten käytöstä lukuvuoden alussa yhtä pajapäivää, vaan jaoimme pajojen sisällön ensimmäiselle jaksolle kerran viikossa pidettäviksi oppitunneiksi. Ensimmäisenä koulupäivänä jaoimme vain laitteet, loimme yhdessä jokaiselle henkilökohtaiset AppleID:t ja aloittelimme sovellusten lataamista. 

Iltapäivän aikana muistimme jälleen, miksi AppleID:n luominen samanaikaisesti isolle porukalle ei ole hyvä asia.  Muutaman opiskelijan tunnus ei nimittäin alkanut millään toimia, eivätkä he tämän vuoksi saaneet heti lunastettua koulun hankkimaa sovellusten latauskorttia. Pitää taas ensi syksynä muistaa, miksi tämä prosessi todellakin kannattaa tehdä etukäteen kotona.

Pajapäivän sisältöjen jakaminen ensimmäiselle jaksolle oli erittäin hyvä asia. Näin pystyimme etenemään rauhassa, sovellus ja työskentelytapa kerrallaan. Opiskelimme ensimmäisen jakson aikana tavallisimpien sovellusten käytön yhdessä ja jätimme ainekohtaiset sovellukset eri kursseilla myöhemmin harjoiteltaviksi. Seitsemän viikon aikana ehdimme harjoitella Pagesin, Notabilityn, Keynoten, Explain Everythingin, Mindmapperin, Book Creatorin, iMovien, Padletin, Socrativen ja QR-koodin käyttöä. Opiskelimme myös vähän Dropboxia ja varmistimme, että jokainen teki itselleen tunnukset Showbiehen. iTunesU-kurssiympäristö tulisi tutuksi eri oppiaineissa, joten sitä ei ollut tarpeen opetella erikseen. 

Ykkösten kokemuksista iPadien käytöstä ensimmäisen jakson aikana voi lukea seuraavista postauksista. Hienoa on, että olemme saaneet lukiolle viisi uutta iPad-tutoria kahden abi-tutorin lopetellessa lyhyehköä, mutta menestyksekästä uraansa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti