30.9.14

Opiskelun muuttuminen iPadin ansiosta/Marja Holster

Ensimmäisen lukiovuoden startattua odotukset nousivat iPadin suhteen. Ipad on todella muuttanut lukiolaisten opiskelun. Tablet-laitteen avulla saadaan tehtyä kaikki kouluasiat kuten esseet, kirjoitelmat ja kirjaesitelmät. Repussa ei ole enää yliraskaita lasteja koulukirjoja, vihkoja tai papereita, vaan repusta löytyy iPad ja sen lisäksi vain pari kirjaa.


Opiskelun ohella on joutunut ottamaan haltuun erilaisia apuohjelmia iPadiin liittyen. Lukiossamme on ollut ensimmäisellä jaksolla joka maanantai iPad-opetustunti, jolloin rehtorimme Sari Lantto on opettanut eri apuohjelmia. Myös muutama muu opettaja on opettanut meille eri sovelluksia, esimerkiksi Showbie-ohjelman ja iMovie-ohjelman käytön. Käytämme suuren osan päivistä käyttämällä Pages-kirjoitusohjelmaa, jolla tehdään kaikki esseet, kirjoitelmat ja muistiinpanot. Toinen tärkeimmistä sovelluksista on Showbie-ohjelma, jota käytetään päivittäin tunti- ja kotitehtävien palauttamiseen. Odotan innolla, että pääsemme hyödyntämään kaikkia niitä apuohjelmia, joita olemme opetelleet käyttämään iPad-tunneilla.

Ipadia on helppo hyödyntää joka aineessa. Käytämme miltei joka äidinkielen tunnilla iPadia kirjoittamiseen ja käytämme myös historian tunneilla iPadia tehtävien tekoon, sillä meillä ei ole tehtäväkirjoja. Tunneilla etsimme ja katsomme internetistä tietoa askarruttaviin kysymyksiin. Kuvaamataidon tunneilla katsomme Googlesta taideteoksia vaikkapa ekspressiivisistä omakuvista.

Ipadit on hankittu lukiolle sen takia, että ne ovat oppimisvälineinä meille ja että osaisimme hyödyntää niitä oikein. Jotkut lukiolaisista pelailevat iPadilla tunnilla ja opettajat joutuvat puuttumaan siihen, jolloin opiskeleminen menee pipariksi muilla lukiolaisilla. Ipadia pyritään hyödyntämään monin erin tavoin lukiossa, esimerkiksi kirjoittaminen on helpompaa ja viihdyttävämpää. Olen myös huomannut, että oppitunnit ovat paljon rennompia, kun ei tarvitse aina käsin kirjoittaa paperille niin, että kädet ovat seuraavana päivänä todella kipeät. Kun saamme käsiimme lukion päästötodistuksen, meillä on hallussamme hyvät tieto- ja viestintätaidot.

Peruskoulusta päästyäni kesälomalle tiesin, että oppimistyylin muuttaminen on edessä. Osasin jotenkin varautua siihen, mutta kun oppimistyylin muuttuminen tuli eteen, menin hieman paniikkiin. Oli todella vaikeaa hallita mitään, eikä myöskään uskaltanut tehdä mitään, koska pelkäsin, että epäonnistuisin välittömästi. En ole vieläkään oikein saanut kiinni oikeaa rytmiä opiskeluun. Luulen, että siihen menee aikaa. Muistiinpanojen kanssa on ollut hieman ongelmia: teenkö iPadiin muistiinpanot vai vihkoon? Pelkään joskus muistiinpanojeni katoavan iPadista, jolloin teen muistiinpanot vihkoon. Kokeisiin lukeminen on ollut aika jännittävää. Varsinkin äidinkielen kokeeseen oli aika jännittävää lukea iPadin kautta. Kuljetin melkein kaikkialla iPadia, joten aina kun tuli pitkästyttävä hetki, kaivoin laukustani tabletin ja aloin lukemaan äidinkielen kokeeseen.

Toivon tulevaisuudessakin, että iPadin kanssa opiskelu pysyy lukiossa, koska se on opiskelijoillekin mukavampaa ja rennompaa. Luulen, että opiskelu on hieman itsenäisempää lukiossa kuin peruskoulussa, koska olemme itse vastuussa siitä, miten lukio menee. Minun mielestäni on mukavaa opiskella lukiossa ja varsinkin sen viihtyisissä tiloissa.
Marja Holster



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti