30.9.14

iPad minun opiskelussani/Jonne Lassheikki


iPad on käsiin mahtuva tietokone. Se on myös multimedialaite. Sillä voi tehdä aivan samoja asioita, mitä voi tehdä tietokoneellakin, elokuvien katselusta isojen tekstien kirjoittamista vaativiin tehtäviin. Miten tällainen monitoimikone voidaan tuoda koululuokkaan oppitunneille? Ylitornion yhteiskoulun lukio on ottanut tämän riskin.


Olen tullut Ylitornion yhteiskoulun lukioon (YYKL.) opiskelemaan tänä syksynä, eli käyn lukion ensimmäistä lukuvuotta. Jo heti ensimmäisenä koulupäivänä me saimme uunituoreet iPad-tietokoneet lainaksi koulusta. Sitä edeltävä ilta kotona meni uuden laitteen tutustumisessa ja sovelluksia lataillessa. Koulu antoi rahapoletin, jolla sai tarvittavat sovellukset ostettua.

Kun oli kulunut muutama kouluviikko, huomasin, että meillähän ei ole oikeastaan ollenkaan vihkoja ja meille ei anneta monisteita miltei ollenkaan, vaan kaikki tarvittava materiaali annetaan iPad- laitteeseen internetin välityksellä. Ei ollut isoa pinoa monisteita kotona lojumassa lattialla, kaapissa tai laatikoissa. Peruskoulussa tuntui, että monisteita pursuaa ikkunoista ja ovien raoista. Huoneeni on nyt paljon siistimpi, kun hyllyssä on vain muutama kirja ja iPad-laite pöydällä.

Oppitunneilla iPad:iä käytetään eri oppiaineissa erilaisella tavalla. Esimerkiksi äidinkielessä meille ei ole annettu ollenkaan oppikirjaa tai vihkoa, historiassa haemme internetistä tietoa ja läksyt, tehtävät tehdään iPad-tietokoneella.

Tehtävät tehdään miltei joka aineessa iPadilla kirjoitusohjelmalla Pages. Se vastaa Windows office wordiä. Pagesilla on erittäin helppo kirjoittaa. Se on selkeä, nopeasti opeteltava ja monitoiminen. Tehtävät annetaan ja palautetaan Showbiellä. Kun tehtävä on tehty ja sen voi palauttaa takaisin, niin vain muutamalla näpäytyksellä se on lähetetty opettajalle. Nyt opettaja näkee, että olen tehnyt sen ja voi aloittaa tarkistamisen. Kun tehtävät on palautettu Showbiehin, opettaja näkee, kuinka moni ja ketkä ovat tehtävän palauttaneet. Tämä varmasti helpottaa opettajaa arvioimaan läksyt kurssin lopulla.

Olen kiinnostunut kaikesta uudesta teknologiasta. Nyt kun läksyt tehdään iPad-tietokoneella eikä tylsästi vain kynällä ja paperilla, iPad on motivoinut minua tekemään läksyjä. Yläkoulussa tein läksyt yleensä joko aamulla linja-autossa tai koulussa ennen tuntien alkua. Nyt teen tehtävät jo kotona illalla tai aamulla.
iPad on itselläni myös muussa käytössä kuin koulutehtävissä. Välitunneilla voi pelata pelejä ja katsoa internetistä jotain mielenkiintoista tietoa. Kotona katselen iPadilla elokuvia, sarjoja ja videoita internetistä. Pelaan pelejä ja otan kuvia, joita voin sitten muokata lataamallani sovelluksella. Kuuntelen musiikkia ja surffailen ihan muuten vain netissä.

iPad-tietokone on ollut jo muutaman vuoden käytössä Ylitornion yhteiskoulun lukiossa. Opettajat osaavat hyvin käyttää sitä opetuksessa. Opetus nyt on omasta mielestäni paljon mielenkiintoisempaa kuin peruskoulussa, missä oli vain liitutaulu ja piirtoheitin. Oppilaat voivat osallistua opetukseen peilaamalla oman laitteen ruudun luokan valkokankaalle. Tämä on todella iso ja hyvä askel opetuksessa eteenpäin. Toivottavasti muutkin koulut olisivat kiinnostuneita uudesta opetusvälineestä ja opetustavasta.
Jonne Lassheikki


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti