9.9.13

Pienikin voi olla hyvää ja kaunista

Kävin viime tiistaina Rovaniemellä Lapin Aluehallintoviraston järjestämässä TVT ja uudet opetussuunnitelmat -tapahtumassa. Alunperin olin ajatellut käydä tutustumassa kahteen workshoppiin: Applen iPad-pajaan ja pajaan, jossa saisi seurata tablettien käyttöä opetuksessa.

Aamulla ennen pajojen alkua pääsin kuitenkin vaihtamaan muutaman sanan Applen Ida Anderssonin kanssa, joka esitteli minut Daryl Hawes -nimiselle iPad-kouluttajalle. Hän sattui olemaan henkilö, jonka olin tavannut tammikuussa BETT-messujen yhteydessä Lontoossa! Kerroin hänelle oman hankkeemme ensiaskelista ja hän pyysi minua kertomaan hankkeestamme muillekin kuulijoille. Pidin esittelyn kahdelle eri ryhmälle ja yritin parhaani mukaan tuoda esiin asioita, jotka ovat olleet tärkeitä juuri meidän lukiolle: tarve muuttaa lukio-opetusta siten, että lukiolaisen toimintaympäristö vastaa muun yhteiskunnan toimintaympäristöä, henkilökohtaiset tabletit jokaiselle opiskelijalle, opiskelijoiden ja opettajien kouluttautuminen ja itseopiskelu oman kiinnostuksen ja tarpeen näkökulmasta, laitteiden mahdollisimman tehokas valjastaminen opetus- ja opiskelukäyttöön sekä laitteiden teknisen ja hallinnollisen ylläpidon helppous. Tärkeää on ollut innostua itse ja saada innostus syttymään myös muihin!

Rovaniemen tapahtumasta saamani rohkaisevan palautteen jälkeen olen alkanut ymmärtää, että pienikin voi olla hyvää ja kaunista. Ehkäpä emme itsekään ole ajatelleet, kuinka paljon olemme oikeasti saaneet aikaan rapeassa puolessa vuodessa! Yksin puurtamalla, muilta utelemalla, netissä surffaamalla, yrittämällä ja erehtymällä, ilman tvt-tukea. Itselläni on ollut jatkuvasti sellainen olo, että pitäisi osata paremmin ja tietää enemmän! Niin pitäisikin, mutta nyt huomaan, että ratkaisumme ja työskentelytapamme ovatkin oikeastaan olleet aika ainutlaatuisia! Kannustavat kommentit kertovat, että olemme tehneet hyvää työtä.

Vielä on paljon paljon opeteltavaa. Minulla alkaa ensi jaksossa kaksi ruotsin kurssia, joihin alan lähipäivinä rakentaa iTunesU-kurssiympäristöä. Neljä "valmista" kurssia minulla siellä jo onkin. Bloggausta testaan kakkosten kanssa ja ykkösillä yritän tehostaa suullisen ilmaisun harjoittelua eri sovellusten avulla. Tällä viikolla aloitan vihdoin ja viimein myös yläkoulun ja lukion yhteisten opettajien iPad-koulutusjakson.

Ruotsin yo-kuullut olivat tänään. Ainakin B-ruotsin koe oli monen vuoden tauon jälkeen hyvinkin inhimillinen. Vielä on aivan liian aikaista kuvitella, että opetus ja oppiminen olisivat jotenkin ratkaisevasti parantuneet tablettien myötä. Uskon kuitenkin, että kielioppivideot, tallennettu henkilökohtainen suullinen palaute kirjallisen palautteen rinnalla, mahdollisuus käyttää nettiä reaaliaikaiseen tiedonhankintaan ja opitun testaamiseen jne. voivat auttaa opiskelijaa parantamaan tuloksiaan kielten opiskelussa. Taistelussa "Kirja, opettaja (tarvitaan meitäkin vielä), tabletti ja koko maailma" vastaan "Kirja, opettaja ja suljettu luokkahuone", kotijoukkue johtaa ainakin minun mielessäni 5-0.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti