17.3.16

Pohdintoja SAMR-mallista iPadien käytön jäsentämisessä ruotsin opetuksessa

SAMR -mallin tarkoituksena on saada opettaja ja opiskelija pohtimaan, mikä merkitys teknologian käytöllä on opetuksessa ja oppimisessa.

S= teknologian käyttö toimii aikaisemman työskentelytavan suorana korvikkeena (korvaa esim. kynän ja paperin) Sama tehtävä, eri työväline. "Kahvia pahvimukissa"

  • iPadin käyttö työkirjana ja muistiinpanojen laatimiseen (kirjoittamalla tai kuvaamalla)

A= teknologian avulla työskentelytapa muuttuu/parantuu jonkun verran (esim. oikoluku,
tallentaminen pilveen, nettitekstien lukeminen) "Kahvia kanelisokerilla"

  • iPadin käyttö työkirjana, kun tehtävä peilataan toisten muokattavaksi ja kommentoitavaksi
  • iPadin käyttö työkirjana, kun tehtävä jaetaan Showbien kautta kommentoitavaksi
  • iPadin käyttö valkotauluna, mahdollisuus zoomata tai siirrellä tekstiä sujuvasti, katsekontakti säilyy
  • Kirjoitelma esim. Pagesilla, kun ruotsalainen näppäimistö ja oikoluku käytössä
  • Kurssin rakenne iTunesU:ssa ja sähköinen palautuskansio Showbie
  • Internetissä olevien tekstien linkittäminen iTunesU:hun
  • Toisten kommenttien kommentointi esim. Versolla
  • Ääntämisen harjoittelu omaa ja toisen puhetta tallentamalla
  • Sähköiset testit ja vertaisoppiminen niiden tuloksista

M= teknologian avulla tehtävänannot monipuolistuvat (lue ja kirjoita -> selitä prosessia, tuota, tekstin, kuvan ja äänen yhdistäminen, yksilölliset tuotokset, kommentoi, anna palautetta, jaa luokassa) "Erikoismaustettua kahvia"

  • Monipuolisen materiaalin linkittäminen iTunesU:hun, netissä olevan ajankohtaisen multimediamateriaalin hyödyntäminen
  • Showbien tms. käyttö suullisen palautteen antamisessa ja vuorovaikutuksessa
  • Tehtävät, joissa opiskelija yhdistää tekstiä, ääntä ja videota, vapaa lopputulos
  • Multimediatuotoksien kokoaminen ja jakaminen
  • Kielioppivideot ja Flipped learning -pedagogiikka
  • FaceTime -etäyhteys suullisen ilmaisun harjoittelussa
  • Sanaston harjoitteluun käytettävät sovellukset, välitön palaute, itsearviointi, mukana ääni, pelillisyys

R= teknologian avulla voidaan tehdä sellaisia tehtäviä, joita ennen ei voitu tehdä, tehtävä muuttuu (tutki hyödyntämällä eri kanavia, tee yhteistyössä..., jaa). Koko maailma on oppimisympäristönä. "Kurpitsasta uutettua kahvia"

  • Töiden julkaiseminen blogissa, verkkolehdessä, YouTubessa tms.
  • Somen hyödyntäminen mm. tiedonhaussa ja tehtävien laadinnassa
  • Yhteiskirjoittaminen mahdollistunut (Google Docs, Padlet)
  • Tehtävien tekeminen yli oppilaitosrajojen > Skype-yhteydet eri oppilaitoksiin, asiantuntijaluennot
  • Internet on kaiken aikaa läsnä tiedonhakua varten > autenttinen, tuore materiaali

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti