S= teknologian käyttö toimii aikaisemman työskentelytavan suorana korvikkeena (korvaa esim. kynän ja paperin) Sama tehtävä, eri työväline. "Kahvia pahvimukissa"
- iPadin käyttö työkirjana ja muistiinpanojen laatimiseen (kirjoittamalla tai kuvaamalla)
A= teknologian avulla työskentelytapa muuttuu/parantuu jonkun verran (esim. oikoluku,
tallentaminen pilveen, nettitekstien lukeminen) "Kahvia kanelisokerilla"
- iPadin käyttö työkirjana, kun tehtävä peilataan toisten muokattavaksi ja kommentoitavaksi
- iPadin käyttö työkirjana, kun tehtävä jaetaan Showbien kautta kommentoitavaksi
- iPadin käyttö valkotauluna, mahdollisuus zoomata tai siirrellä tekstiä sujuvasti, katsekontakti säilyy
- Kirjoitelma esim. Pagesilla, kun ruotsalainen näppäimistö ja oikoluku käytössä
- Kurssin rakenne iTunesU:ssa ja sähköinen palautuskansio Showbie
- Internetissä olevien tekstien linkittäminen iTunesU:hun
- Toisten kommenttien kommentointi esim. Versolla
- Ääntämisen harjoittelu omaa ja toisen puhetta tallentamalla
- Sähköiset testit ja vertaisoppiminen niiden tuloksista
M= teknologian avulla tehtävänannot monipuolistuvat (lue ja kirjoita -> selitä prosessia, tuota, tekstin, kuvan ja äänen yhdistäminen, yksilölliset tuotokset, kommentoi, anna palautetta, jaa luokassa) "Erikoismaustettua kahvia"
- Monipuolisen materiaalin linkittäminen iTunesU:hun, netissä olevan ajankohtaisen multimediamateriaalin hyödyntäminen
- Showbien tms. käyttö suullisen palautteen antamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Tehtävät, joissa opiskelija yhdistää tekstiä, ääntä ja videota, vapaa lopputulos
- Multimediatuotoksien kokoaminen ja jakaminen
- Kielioppivideot ja Flipped learning -pedagogiikka
- FaceTime -etäyhteys suullisen ilmaisun harjoittelussa
- Sanaston harjoitteluun käytettävät sovellukset, välitön palaute, itsearviointi, mukana ääni, pelillisyys
R= teknologian avulla voidaan tehdä sellaisia tehtäviä, joita ennen ei voitu tehdä, tehtävä muuttuu (tutki hyödyntämällä eri kanavia, tee yhteistyössä..., jaa). Koko maailma on oppimisympäristönä. "Kurpitsasta uutettua kahvia"
- Töiden julkaiseminen blogissa, verkkolehdessä, YouTubessa tms.
- Somen hyödyntäminen mm. tiedonhaussa ja tehtävien laadinnassa
- Yhteiskirjoittaminen mahdollistunut (Google Docs, Padlet)
- Tehtävien tekeminen yli oppilaitosrajojen > Skype-yhteydet eri oppilaitoksiin, asiantuntijaluennot
- Internet on kaiken aikaa läsnä tiedonhakua varten > autenttinen, tuore materiaali
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti