Aurinko syö yhä ahneemmin lumihankia puutarhasta ja pelloilta. Kaulirannan pelloilla parveilee joutsenia ja hanhia. Linnut laulavat kevättä päivä päivältä moniäänisemmin. Odotamme jäidenlähtöä joesta. Lukuvuoden 2014 - 2015 viimeinen työkuukausi on aluillaan.
Mitä
kaikkea on tapahtunut kuluneena työkautena?
Meillä on
ollut Vote2, johon liittyen olemme oppineet itse uutta ja opettaneet toisiamme.
Iloitsen kovasti siitä
kollegiaalisesta yhteishengestä,
joka työyhteisössäni vallitsee:
opimme toisiltamme päivittäin. Meillä on ollut
Osaavampi-hanke, jonka tiimoilta olemme vaihtaneet ajatuksia ja saaneet
vaikutteita Kemi - Tornio -alueen opettajien kesken. Sekin on ollut hyödyllistä. Tiedonhausta koen
oppineeni paljon uutta Vertiikki-koulutuksessa ja tunnen, että siihen pitää edelleen panostaa
enemmän.
Oppilaamme ajattelevat osaavansa hakea tietoa hyvin, mutta harmillisen moni
tyytyy lainaamaan pelkästään Wikipediaa
vaivautumatta alkuperäisemmille
lähteille.
Tiedonhaku edellyttää
yllättävän paljon vaivannäköä.
Teknologia on ylittänyt
erilaisia rajoja entistä
enemmän:
olemme tehneet erilaisia tehtäviä neljän eri toimijan
kanssa kymmenellä eri
kurssilla. Pellon lukio, Bradleyn yliopisto USA:ssa, Janakkalan lukio ja
Savonlinnan kr. opisto ovat olleet Skype-keskustelujemme toisena osapuolena.
Janakkalan lukion kanssa olemme hyödyntäneet yhteistyössä myös Google docsia ja
Padletia. Sähköisten materiaalien
käyttö on lisääntynyt, sillä keskustelujemme
aiheina ovat olleet myös
lyhytelokuvat ja trailerit. Teknologian käyttö yhteistyössä on siis selvästi lisääntynyt
opetuksessani. Useimmat opiskelijoista pitävät Skype-tehtävistä, mutta jotkut eivät näe keskustelussa mitään opittavaa. Silti
huomaan, miten tärkeä olisi, että teknologia yhteistyömuotona arkipäiväistyisi ja että opittaisiin enemmän kommentoinnin
taitoa. Kysyminen ja vastaaminen sujuvat useimmiten ongelmitta, sen sijaan
kommentointi ja varsinkin eri mieltä
oleminen ovat vaikeita.
Koekäytännökseni niin äidinkielessä ja kirjallisuudessa
kuin uskonnossa on vakiintunut sekä
käsin
kirjoitettava että sähköinen osuus. Pelkästään sähköisen kokeen käyttö ja vapaa netti
aiheuttavat joskus sen, että
asioiden opettelu jätetään tekemättä. Perusasioita pitää kuitenkin myös lukea, sillä kaikkea
materiaalia ja kaikkia työkaluja
ei pysty omaksumaan ja käyttämään pelkästään koetilanteessa.
Myös useiden lähteiden hyödyntämistä pitää harjoitella
entistä enemmän, jotta ei omassa
tekstissään
noudattaisi jonkin alkuperäistekstin
rakennetta.
Kaikessa opetuksessani filosofiani nojaa oikeastaan
kolmeen asiaan: yhteistyö-
ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen,
tapahtumien ja ajatusten sanoiksi pukemiseen sekä
median ja teknologian käyttämiseen.
Parhaimmillaan tapahtuu se, mitä
mielestäni
koko työyhteisöllemme on
tapahtunut - yhteinen voimaantuminen, omien kykyjen ja oppimisen taitojen
vahvistuminen ja rohkeuden lisääntyminen. Kehittyminen vaatii aina riskinottoa ja
kokeilemista, sillä aina
välillä jokin työskentelytapa ei
onnistu tai ohjelma ei toimikaan. Hyvässä työympäristössä uskaltaa myös epäonnistua ja
kokeilla.
Tällä viikolla
vietettiin veteraanipäivää. Kunnan juhlan
ohjelmasta vastasi lukiomme. Juhlassa ilahdutti opiskelijoidemme monenlaisen
lahjakkuuden näkeminen.
Teimme opiskelijoiden sotaveteraaneille kirjoittamista teksteistä elokuvan Kirje
sotaveteraanille. Ipadin käyttö mahdollistaa
ihanasti entistä monipuolisemmat
ja yksilöllisemmät työskentelytavat.
Huomasin, miten hyvältä opiskelijoista
tuntui nähdä ja kuulla omat
ajatuksensa elokuvassa. Veteraaneja liikuttivat nuorten mietteet.
Oppitunneilla opiskelijat peilaavat mielellään omia tekstejään kaikille, mikä mahdollistaa
oppimista myös
toisten hyvistä esimerkeistä tai virheistä. Ajatusten
julkistaminen on osa rohkaistumisen prosessia, näkyväksi tulemista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti