10.8.15

Apple Distinguished Educator -verkoston jäsenyys palkitsee kovan uurastuksen


Lukiomme tvt-hankkeissa saatujen positiivisten kokemusten innoittamana hain Applen innovatiivisten johtajien ja visionääristen opettajien koulutusohjelmaan viime tammikuussa. Hakemukseen piti liittää teknologian pedagogista käyttöä kuvaava enintään 2 minuutin mittainen video, jonka kuvasin yhdessä iPad-tutoreidemme Jonnen, Kallen ja Venlan kanssa iMovie-ohjelmalla. Videolla esittelimme, miten käytämme teknologiaa opettamisen, opiskelun ja arvioinnin työvälineenä ruotsin kielen kursseilla. 


ADE-ohjelmaan hakeutuminen oli ollut mielessäni siitä lähtien, kun sain vinkin ohjelmasta maaliskuussa 2014. Kun ilmoitus haun avautumisesta tuli sähköpostiini, en halunnut jättää tilaisuutta käyttämättä. Tiesin, että ohjelmaan pääsy takaisi lukiollemme huippupedagogien kansainvälisen verkoston tuen ja avun sekä uusia ideoita kaikissa teknologian pedagogiseen käyttöön liittyvissä kysymyksissä. ADE-kouluttajana ja kouluttajien verkoston avulla minulla olisi mahdollisuus auttaa henkilökuntaamme kehittämään lukion mobiilipedagogiikkaa vielä nykyistäkin sujuvammaksi, monipuolisemmaksi ja innovatiivisemmaksi. 


Huhtikuussa sähköpostiini saapui erittäin mieluisa viesti: 
“The Apple Distinguished Educator (ADE) Program began in 1994, when Apple recognized K-12 and higher education pioneers who are using a variety of Apple products to transform teaching and learning in powerful ways. Today it has grown into a worldwide community of over 2,000 visionary educators and innovative leaders who are doing amazing things with Apple technology in and out of the classroom. Apple is pleased to welcome Sari Lantto to the ADE Class of 2015.  Learn more about this group of innovative educators online at http://www.apple.com/education/apple-distinguished-educator .”

Varsinainen viikon mittainen koulutus pidettiin heinäkuussa Noordwijkerhoutissa sijaitsevassa konferenssikeskuksessa Amsterdamin ulkopuolella. Koulutukseen oli valittu yli 200 henkilöä ympäri EMEIA-aluetta (Europe, Middle East, India, Africa). Suomesta koulutukseen pääsi minun lisäkseni kuusi muuta opettajaa. 

Valitsin koulutuksessa tukiryhmäkseni ensin kieltenopettajien ryhmän, koska olin hakenut ohjelmaan opettajana, en rehtorina. Totesin kuitenkin pian, että saamme lukiona koulutuksesta enemmän irti, jos vaihdan ryhmään, jossa kaikki ovat muutosjohtajia. Se oli kyllä oikea päätös! Nykyisessä learning community -ryhmässäni on 17 muuta rehtoria tai pedagogista johtajaa erilaisista oppilaitoksista Intiasta Etelä-Afrikkaan. 


Ryhmäni jäsenet ovat aivan uskomattomia pedagogeja ja todella visionäärisiä johtajia. Jokaisella meillä on samanlainen tarina kerrottavana: miten teknologia on muuttanut pedagogiikkaa, oppimisympäristöä ja koulujemme tapaa toimia ja mikä rehtorin rooli on ollut muutoksen johtamisessa. Tästä ryhmästä jos jostain löytyy vertaistukea! 

Mitä ADE-nimitys sitten tarkoittaa aivan käytännössä? Alla oleva kuva kertonee kaiken. ADE-nimitys ei ole vain oma henkilökohtainen saavutukseni, vaan tunnustus koko YYKL:n väelle.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti