5.2.14

Sähköisiä kokeita, osa 1

Kyselin opettajiltamme sähköisistä kokeista seuraavaa:
1) Missä aineessa ja kurssissa olet järjestänyt sähköisen kokeen?
2) Miten koe järjestettiin käytännössä?
3) Miksi päädyit sähköiseen kokeeseen?
4) Mitkä ovat kokeen plussat ja miinukset, tekisitkö jotain toisin?
5) Mikä oli opiskelijoiden palaute koejärjestelyistä ja kokeesta yleensä?
6) Aiotko jatkaa sähköisten kokeiden järjestämistä (miksi, miksi et?)
7) Jos et ole vielä pitänyt yhtään sähköistä koetta tai kokeen osaa, miten tällainen koe/testi/näyttö voitaisiin toteuttaa omassa aineessasi? Mitä hyötyä siitä voisi olla?

Näin vastasi opettajamme Mirjami Hyttinen (ÄI, UE)

"Sähköisiä kokeita olen järjestänyt äi2-kurssilla (28 oppilasta), jossa oppilaat kirjoittivat ja palauttivat novellianalyysin koneella. Alkuosa kokeesta, tekstitaidon koe, tapahtui käsin. Novellianalyyseja oli helpompi lukea kuin käsin kirjoitettuja. Sähköinen korjaaminen on vielä hiukan hitaampaa kuin kynätyöt. Tajusin, että pitää antaa ohjeet kirjoittaa 1,5:n rivivälillä, jotta merkintöjen teko on helpompaa. Luulen, että kaksiosainen, sekä käsin että koneella tehty koe palvelu tarkoitustaan hyvin. Kokeeseen oli selvästi luettu ja tekstitaidonvastauksetkin olivat mallikkaita.

UE3-kurssilla (18 oppilasta) oli sähköinen koe. Etiikan pohdiskeluja varten oli käytettävissä netti ja oppikirja. Päädyin sähköiseen kokeeseen, koska ajattelin netistä olevan hyötyä eettisissä pohdinnoissa. Elämässäkin joudumme etsimään netistä ja kirjoista vastauksia erilaisiin pulmiin, joten siinä mielessä koejärjestely palveli minusta asiaa. Olemme hakeneet mm. eri ammattien eettisiä ohjeita, joten olemme kyllä harjoitelleet kurssilla tiedonhakua.

Yllätyin siitä, miten vähän netti vaikutti pohdiskelujen syvyyteen. Tiedonhakutaitoja pitää opiskella selvästi enemmän, samaten oppikirjan tekstin syvälukemista. Ehkä kokeen tulos kertoi siitä, että osa väestä ei ollut kovasti availlut oppikirjaa.

Kokeen plussat:
- koejärjestely on samantyyppinen kuin jokin käytännön tilanne
- tekstit helpommin luettavia, korjaamisnopeus kasvaa
- ei tarvitse tulostaa mitään
- Showbiehen on erittäin helppo kerätä oppilaiden tehtävät ja koesuoritukset
- tiedonhakutaitoja pitää harjoitella lisää

Miinukset:
- luetaanko oppikirjaa entistä vähemmän? Pitäisikö olla myös muistamista/lukemista mittaavia tehtäviä tai vaihtelevia koejärjestelyjä?
- tiedonhakutaidoissa on puutteita
- ykkösillä oli kohtuullisen paljon lyöntivirheitä: kirjoittamista ja oikeinkirjoituksen korjaamista on tärkeä harjoitella. Abin konekirjoitustaidot näyttivät selvästi paremmilta.

Oppilaitten palautetta en ikävä kyllä kysynyt. Ymmärtääkseni he olivat tyytyväisiä siihen, että koe tehtiin sähköisesti.

Aion jatkaa sähköisten kokeiden järjestämistä. En aio siirtyä rasti ruutuun -vastauksiin vaan haluan harjoituttaa esseekirjoittamisen ja ajattelun taitoja. Koska oppilaat kirjoittavat yo-kokeen käsin, mielestäni on tärkeä harjoittaa myös käsin kirjoittamista.

Opin, että on tärkeä antaa muodolliset ohjeet, ts kirjoituttaa kyllin harvaan, jotta korjaaminen on helpompaa. Showbie on mainio ympäristö myös kokeeen pitämiseen ja korjaamiseen. Netti toimi moitteettomasti."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti