18.2.13

Bettin satoa: uusi oppimisympäristö ihastuttaa!

Opettajaporukkamme palasi Bettistä todella inspiroituneena! Olemme raportoineet viikon tapahtumista maakuntalehti Pohjolan Sanomissa, Meän Tornionlaakso-paikallislehdessä, koulun kotisivuilla julkaistavassa verkkolehdessä, oppitunneilla ja aamunavauksissa. Bett-matkasta on tehty myös useita YouTube-videoita,esimerkiksi tämän linkin alta aukeava. Kaikki opiskelijat eivät välttämättä ole olleet matkamme annista yhtä innostuneita... Se, että yhä useamman oppiaineen tunneilla (ja jopa tuntien ulkopuolisellakin ajalla!)joutuukin tekemään entistä aktiivisemmin töitä pelkän opettajan kuuntelemisen sijaan voi tuntua aluksi jopa kulttuurishokilta. Ei tämä sinänsä mitään uutta ole, mutta olenpa itsekin syyllistynyt liian usein vain luennoimaan ja siirtämään tietoa. Jokaista uudistusta seuraa aina vastarintaa, mutta jonkin ajan kuluttua kukaan ei enää muista, miten ennen tehtiin. Näin uskon tässäkin käyvän.

Yksi parhaista messutuliaisista oli mielestäni se, että nyt tiedän, miten iTunes University toimii käytännössä. Kiitokset erään meille esitellyn koulun opettaja Mrs. Robinsonille, joka näytti minulle omia i2u-kurssiympäristöjään. Toki myös moodlen viimeaikainen tökkiminen on antanut lisäpotkua uuden kurssiympäristön kokeilemiselle. Olen siirtänyt uuteen ympäristöön yhden ruotsin kurssin, johon olen upottanut tiedostoja, videoita ja verkkolinkkejä. Todella helppoa ja nopeaa! Ja mikä parasta, lopputulos on siisti, selkeä ja helppolukuinen. Vaikeinta on tähän mennessä ollut keksiä kurssille hyvä nimi ja etsiä nätti kuva kurssikirjan kanteen (lopputulos: Påtår 2 ja kurssin aiheen mukaisesti kanteen kuva Mårten Trozigin kujasta Tukholmassa)...

Opiskelijoiden ensireaktio uuteen ympäristöön on ollut erittäin positiivinen, mikä on herättänyt myös muiden opettajien mielenkiinnon. Huomenna opiskelemmekin yhdessä I2U-verkkokurssin rungon tekemistä ja kurssille kuuluvan ulkoisen materiaalin lisäämistä eri osioihin. Samalla testaamme oman opetusvideon tekemistä ja julkaisua, vaikka se ei kaikissa aineissa varmasti olekaan yhtä toimiva apuväline, kuin kielissä.

Olen tehnyt tähän mennessä kolme kielioppivideota (Keynote --> Explain Everything) ja julkaissut ne opiskelijoiden käyttöön YouTube-linkkinä. Kotiverkko näyttää olevan liian hidas videon viemiselle YouTubeen, mutta lukiolla vajaan 10 minuutin mittainen video menee verkkoon kohtuullisessa ajassa. Opiskelijoita videot ovat lähinnä naurattaneet, eikä oma ääni kuulosta itsestäkään tutulta. Koiran haukku, köhinä, mikron pling-ääni ja yhtäkkiä ilmaan kajahtavat televisiomainokset ovat taustaääninä aivan ok, eipä tule kenellekään rimakauhua liian hienosta mallivideosta :D! Nyt pitää alkaa opetella ilmeikkäämpää puhetapaa, ettei mahdollinen kuulija nukahda ensimmäisten minuuttien jälkeen. Pitää myös yrittää muistaa, että viittä minuuttia pidempää videota ei kannata tehdä. Lyhyt ja ytimekäs toimii parhaiten, isot kokonaisuudet on hyvä jakaa pienempiin osiin.

Viime perjantaina minulle soitti henkilö, joka teki yliopisto-opintoihinsa kuuluvaa kyselyä tvt:n käytöstä opetuksessa. Hämmästyin itsekin, kuinka erilaisia vastaukseni olivat verrattuna siihen, että kysely olisi tehty vaikkapa viime syyskuussa, "aikaan ennen tablettia". ATK-luokka purettu, jokaisella opiskelijalla oma henkilökohtainen laite, BYOD-ajattelutapa sallittua... Muutos on ollut todella nopea. Toivottavasti se on myös pysyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti