3.9.12

Ajatuksia iPad-infon jälkeen

Viime perjantaina IlonaIT:n (http://www.ilonait.fi/_old/) Risto Korhonen piti pyynnöstämme koko koululle puolen tunnin infon tablettilaitteiden tekniikasta, sovelluksista ja opetuskäytöstä. Saimme kuulla tablettilaitteen hyvistä puolista (pieni koko, heti päällä, monipuoliset appsit ladattavissa, jokainen voi luoda omanlaisensa oppimisympäristön, helpohko hallita - ei rasita suuresti atk-tukihenkilöitä, ekologinen  jne.) Infon jälkeen ainakin muutama opiskelija näytti muuttavan mielipidettään: tablet-laite alkoi kiinnostaa kannettavaa tietokonetta enemmän. Entä sitten ne ns. huonot puolet tai käytön rajallisuus? Ehkäpä me opettajat arastelemme tabletin uutta tekniikkaa? Opimmeko käyttämään laitetta tehokkaasti? Vieko uuden opettelu energiaa, jonka voisi käyttää opetuksen kehittämiseen aivan perinteisellä tavalla? Olisiko kannettava tuttu ja turvallinen vaihtoehto? Kun on aika lentää, on ensin uskallettava hypätä.

Infon jälkeen heräsi jälleen uusia kysymyksiä. Mitä jos kotona ei ole langatonta verkkoa, toimiiko mokkula myös tabletissa? Pitäisikö laitteet saada lunastaa omaksi lukion jälkeen? Kauanko laite on käyttökelpoinen? Saavatko yhdistelmäopiskelijat oman laitteen? Tulisiko heitä varten hankkia muutama laite ja lainata niitä lukiojakson ajaksi?

Ainiovaaran koulun opettajat, joista osa opettaa meilläkin, saavat oman tablettinsa lähiaikoina. Tämä puoltaa kieltämättä ajatusta laitteiden hankkimisesta tänne lukiollekin. Olisi mukavaa, että opettajainhuoneessa olisi kaikilla sama opetusväline käytössä. Vertaistuki ja omien käyttökokemusten jakaminen eri oppiaineiden opettajien kesken voisi edistää iPadin monipuolista opetuskäyttöä. Hankehakemuksen laatimisvaiheessa ajatuksena oli kyllä hankkia nimenomaan kannettavia tietokoneita. Jos tarkoituksena kuitenkin on edistää tvt:n käyttöä opiskelussa, opetuksessa ja ohjauksessa, ei laitteella varmaan ole suurta merkitystä? Pitää varmaan kysyä tästä myös Opetushallituksen kanta. Tärkeintä on varmasti tavoitteiden toteutuminen.

Oppilaskunnan hallituksen jäsenet kävivät tänään juttusillani. He toivovat, että koulu harkitsisi Ipadien tilalta myös Mac-tietokoneiden hankintaa. Macit on hankittu ainakin rajan toisella puolella sijaitsevan Gränsälvsgymnasietin opiskelijoille ja kokemukset siellä ovat hyviä. Myös entinen tvt-opettajamme suositteli Maceja niiden nopeuden ja pitkäikäisyyden vuoksi. Kun laadin hankehakemusta, tein kustannuslaskelmat Macin hankintahinnan perusteella. Koska emme kuitenkaan saaneet koko anottua summaa, raha voi tulla Macien hankinnan esteeksi. Korvaako määrä laadun, vai voiko "halvemmalla" saada joskus myös riittävän hyvää?

Tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa. Ehkäpä asia ratkeaa kuin itsestään laitehankintojen kilpailuttamisen ja tarjousten vertailun jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti