26.9.12

Laitteita testaillessa

Viime päivityksen jälkeen on vihdoin alkanut tapahtua aivan konkreettisia asioita ja vastauksia mieltä aikaisemmin askarruttaneisiin kysymyksiin on myös saatu. Kyllä omin silmin näkeminen ja learning-by-doing on edelleen paras tapa hankkia perusteita isojen päätösten tekemiseen. Pääsin nimittäin pari viikkoa sitten kuunteluoppilaaksi Oulun Normaalikoululla järjestettyyn keskustelutilaisuuteen, jossa pohdittiin tablet-laitteiden käyttöä "ymmärtävän, taitavan ja innostavan oppimisen saavuttamiseksi". Olipa hyödyllistä nähdä ja kuulla, miten tieto- ja viestintätekniikka on kytketty muualla opetukseen ja kuinka vaivattomasti esim. alakoululaiset käyttivät tablet-laitteita oppitunneilla. Norssin UBIKO-hanke antoi uskoa siihen, että oikeaan asiaan ollaan tvt:n opetuskäytössä suuntautumassa, samoin Oulun yliopiston mukanaolo hankkeessa.

Olen nyt muutaman viikon ajan ollut onnellinen älypuhelimen omistaja ja Oulun-tapaamisen jälkeen hankin itselleni ja yhdelle opettajistamme (tyyliin yhden innostus tarttuu muihinkin) vihdoin myös tablet-laitteen. Molempiin olen rakastunut syvästi - niin syvästi kuin laitteisiin ylipäätänsä voi rakastua! Aivot ovat viime viikkoina raksuttaneet entistä enemmän ylikierroksilla miettiessäni, mihin kaikkeen eri laitteita ja appseja voisi tunneilla (ja myös rehtorin työssä) käyttää. Mahdanko jonkin ajan kuluttua enää ollenkaan haluta käyttää perinteistä oppikirjaa, varsinkin kun esim. ruotsin yo-koe tältä syksyltä osoitti, että oppikirjatiedolla ei enää pärjää. Uskaltaisikohan sitä joku päivä alkaa tehdä omia "kirjoja" ja kelpaisivatko omat kielioppiharjoitukseni jokapäiväiseen käyttöön?? Vai tekisikö joku tuon kaiken minun puolestani ja alkaisi myydä suomalaisille lukioille suunnattuja oppikirja-appseja, joissa sisältö muuttuisi tarvittaessa vuosittain?

Illat kuluvat oikein mukavasti, kun surffailee netistä hakusanoilla "Ipad opetuksessa" tai  "sosiaalisen median opetuskäyttö" och samma på svenska and in English. Vaikka tietoa ja kokemuksia on itsellekin kertynyt vuosien varrella aivan mukavasti, paljon olisi vielä opittavaa. Kunpa löytäisi aikaa lukea kaikki kiinnostavalta näyttävä materiaali (ja sitä riittää), seuloa niistä omaan oppilaitokseen soveltuva ja saada toistenkin hyvät käytänteet jakoon opettajanhuoneessa. Sellainenkin ajatus on kieltämättä käväissyt mielessä, että pitäisikö painaa jarrua ja ajatella, että tämän hankkeen aikana tehdään hankekuvauksen mukaisesti se, mitä jo osataan ja sitten opiskellaan lisää? Ei vain taida onnistua, sillä kehitys kehittyy, eikä siltä voi ummistaa silmiään.

Tänään aloitettiin lukion langattoman verkon laajennustyöt. Parin viikon kuluttua on hankkeen käynnistysseminaari. Jospa sitä jouluksi saisi käärittyä oppilaille tavallista hulppeamman lahjapaketin.Mutta sitä ennen on suunniteltava, opiskeltava ja kouluttauduttava lisää. Onneksi kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin. Pyörä on jo keksitty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti