3.11.15

Tiistai 3.11. Fysiikan oppitunnilla/Sari Lantto

Seurasin Greg Hughesin fysiikan tuntia, aiheena oli lämpö. Opettaja aloitti tunnin konkreettisella esimerkillä. Pöydällä oli laatikko, jossa oli kaksi lasiputkea piippuna. Hän sytytti savun yhteen piippuun, savu siirtyi laatikkoon ja etsittiin selitystä sen nousulle toisesta piipusta. Opiskelijoiden tuli kuvata tapahtunutta erittäin tarkasti, fysiikan termejä ja sanastoa käyttäen. Ilmiö kuvattiin iPadeillä, kuva liitettiin Pagesiin ja ilmiölle kirjoitettiin siihen selitys.

Tämän jälkeen katsottiin yhdessä Verso-nimisellä sovelluksella video aiheesta. Opettaja oli laatinut Versoon kysymyksiä videosta, videota kommentointiin pyrkien käyttämään mahdollisimman tarkkoja termejä, analysoitiin toisten vastauksia ja peukutettiin niitä. Keskusteltiin siitä, millainen vastaus on A* arvoinen, minkä arvosanan saa epätarkalla vastauksella? 

Tunnin lopuksi kuvattiin toinen ilmiö. Vahalla kiinnittyä metallia lämmitettiin ja pohdittiin, mikä metalli irtoaa pidikkeestä ensimmäisenä ja miksi. Avaisanaksi muodostui “conduction”. Tukimateriaalina opiskelijoilla oli iTunesU-kurssi. Ilmiön selitys laadittiin Pagesiin. Jälleen korostettiin tarkkojen termien käyttöä ilmiön selityksessä ja pohdittiin vastauksen vaikutusta arvosanaan.

Opiskelijat olivat tunnilla aktiivisesti mukana ja kuuntelivat opettajan ohjeita. Vaikka meluakin oli, tunnilla vallitsi koko ajan tekemisen meininki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti