10.10.12

Hankeseminaarin terveisiä

Maanantaina Opetushallituksen järjestämään TVT-hankkeiden seminaaripäivään oli saapunut salillinen eri lukioiden edustajia. Paikalla olisi ollut enemmänkin väkeä, mutta osa lappilaisista oli jäänyt lentokentälle Flxxe-Mayben peruessa jälleen yhden suunnitellun aamulentovuoronsa Kemistä. Onneksi olin aamu-unisena päätynyt matkustamaan Helsinkiin jo edellisenä iltana... No, etäyhteydet pelasivat hienosti, joten ei naapurikuntien väkikään aivan infotta jäänyt.

Päivän aikana kuultiin mm. Opetushallituksen yleissivistävän koulutuksen johtaja Jorma Kauppista, toimitusjohtaja Petteri Järvistä Petteri Järvinen Oy:stä, lehtori Mika Setälää Lempäälän lukiosta, rehtori Juha Airolaa Kerttulan lukion Kupittaan yksiköstä sekä rehtori Taina Lehtosta Kaustisten musiikkilukiosta. He pohtivat puheenvuoroissaan mm. sitä, kuinka lukion on seurattava ympäröivän yhteiskunnan kehitystä ja valmennettava opiskelijoita jatko-opintojen ja työelämän tvt-osaamista silmällä pitäen. PISA-tutkimuksissa menestyminen tai yo-tutkinnon suorittamistapa ei saa estää tieto- ja viestintätekniikan kehitystä suomalaisissa kouluissa. Muualla maailmassa ollaan jo todella pitkällä.

Myös kahvikeskusteluissa, lounaalla ja verkostoitumistyöpajassa (vaikka "väärässä" pajassa huomasin olevanikin) oli todella hyödylllistä kuulla esimerkkejä siitä, miten muissa lukioissa tvt:tä oli käytetty monipuolistamaan opetusta ja kuinka taas toisissa lukioissa pohdittiin eri laitehankintojen välillä, aivan kuten meilläkin. Eri hankkeiden kuvaukset löytyvät Opetushallituksen sivulta  www.edu.fi/aineistot/lukiontvt/.

Miten tästä eteenpäin? Nyt alan kilpailuttaa sormitietokoneita ja niihin liittyvää koulutusta, sillä kaikki seminaaripäivän aikana kuulemani ja näkemäni vain vahvisti uskoa siihen, että tablet-laite on meidän lukiollemme oikea valinta. Monet lukiot ovat hankkineet tai hankkimassa laitteita yksittäisille ryhmille tai tuntikäyttöön, meillä tavoite on saada oma laite jokaiselle lukiolaiselle. Onko tämä sitten tornionlaaksolaista suuruudenhulluutta vai pienen lukion taloudellisestikin aivan realistinen päätös tukea tasa-arvoisesti kaikkia opiskelijoita? Pienuudesta on hyötyä silloin, kun haluaa panostaa jokaiseen yksilöön.

Sen verran seminaari pisti ottamaan askelia myös taaksepäin, että joudumme arvioimaan uudelleen tämän vuoden abien tablet-laitteen tarpeen, kun koulua on hankintojen toteutuessa jäljellä enää noin yhden jakson verran. Onko hankinta taloudellisesti, toiminnallisesti ja ekologisestikaan kestävä, jos siitä on opiskelukäytössä hyötyä muutamalla tunnilla muutaman viikon ajan? Järkevämpää olisi jakaa hankinnat kahtia siten, että ensi vuoden ykköset saavat uudet freesit laitteet syksyllä. Lupasin kyllä jo aiemmin kolmosille, että nyt hankittava laite olisi heillä toukokuuhun saakka, mutta se oli tällaisen yltiöpositiivisen humanistin heitto, jonka nyt joudun syvästi anteeksipyydellen perumaan. Saa nähdä onko minulla syysloman jälkeen enää työpaikalle asiaa, kun tämän ilouutisen abeille perjantaina ilmoitan...Toisaalta nuoret ovat järkeviä: kyllä he ymmärtävät itsekin, että kolmannessa jaksossa tärkeintä on keskittyä kevään yo-kirjoituksiin. Ehkäpä uusien sovelluksien ja tekniikan opiskelun aika on heillä seuraavassa oppilaitoksessa.

P.s. Seminaarissa testasin muuten ensimmäistä kertaa iPadia luentomuistiinpanojen laatimisessa. Hyvin toimi sekä kirjoittaminen että kuvaaminen samaan tiedostoon Evernote-appsilla. Näppäimistöä en kyllä olisi melkein tarvinnut. Jälkeenpäin vähän hymyilytti, kun etsiskelin toimintoa, jolla olisin tallentanut muistiinpanon Dropboxiin. Google tiesi kertoa, että tuo Evernote on jo Dropboxi itsessään :)